Saturday, August 3, 2013


Friday, August 10, 2012

puasa + raya

yo!opps ..salam...apa khabar  smua ...arap sehat lah yer...yelakan skrg kan cuaca x byp elok..hmmm camne puasa penuh ker???x per 2 teruskan usaha ..hehe..baju raya korang dh beli ker ..tema apa...baju aq kaler birucampur 2 kaler dye..x kesah la kan arin nieaku nk kongsi ttgbenda yg aq baca nie(tiba2 jd baek x slh kan :P)....
 
Dalam sebuah riwayat, Allah Ta'ala menciptakan waktu-waktu istimewa dalam skala waktu yang tertentu. Dalam satu hari, ada waktu yang diistimewakan oleh Allah iaitu sepertiga malam yang terakhir.
Dari Abu Hurairah, Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda yang bermaksud:-

"Rabb kita tabaroka wa ta'ala turun setiap malam ke langit dunia hingga tersisa sepertiga malam terakhir, lalu Dia berkata: 'Siapa yang berdoa pada-Ku, aku akan memperkenankan doanya. Siapa yang meminta pada-Ku, pasti akan Kuberi. Dan siapa yang meminta ampun pada-Ku, pasti akan Ku ampuni'."
(Riwayat Bukhari no. 6321 dan Muslim no. 758)
Dalam satu minggu ada waktu yang diistimewakan Allah Ta'ala, iaitu hari Jumaat. Abu Hurairah ra. meriwayatkan bahwa Rasulullah SAW bersabada:-
"Sebaik-baik hari yang matahari terbit padanya adalah hari Jum'at; pada hari ini Adam as diciptakan, pada hari ini (Adam Alaihissalam) dimasukkan ke dalam syurga, dan pada hari ini pula ia dikeluarkan dari syurga. Dan tidaklah kiamat akan terjadi kecuali pada hari ini."
(Riwayat Muslim, no. 854)
Dalam satu bulan pun ada beberapa hari yang diistimewakan Allah Ta'ala, iaitu tiga hari (15, 16, 17) setiap bulannya. Didalamnya kita disunnahkan untuk berpuasa. Dari Abdullah bin 'Amr, Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda:
"Puasalah tiga hari dari setiap bulan. Sesungguhnya amal kebajikan itu ganjarannya sepuluh kali lipat, seolah ia seperti berpuasa sepanjang masa."
(Riwayat Bukhari, Muslim, Abu Dawud, dan an Nasai)
Terakhir adalah kelipatan setiap tahun. Dalam satu tahun ada satu bulan yang dimuliakan Allah Ta'ala. Didalamnya diturunkan Al-Quran untuk pertama kalinya. Di dalamnya pintu Syurga dibuka dan pintu Neraka ditutup. Didalamnya segala amal ibadah akan dilipatgandakan. Di dalamya jika kita panjatkan, maka akan diijabah. Tiada lain bulan tersebut adalah bulan Ramadan. Ya bulan yang kini kita sedang rasakan.
Sungguh beruntung bagi kita yang diberikan kesempatan untuk beribadah di dalam bulan Ramadan. Dalam sebuah riwayat, bahwa salah satu pintu surga ada yang bernama Ar-Rayan. Dalam hadist lain Rasulullah SAW bersabda:
"Barangsiapa yang berpuasa di bulan Ramadhan karena iman dan mengharapkan pahala Allah maka diampuni dosanya yang terdahulu."
(Riwayat Bukhari)
Dan pintu tersebut dikhususkan untuk orang- orang yang berpuasa. Selain itu, sesuai dengan akhir firman Allah la'allakum tattaquun. Sehingga hasil akhir dari puasa adalah meraih gelar taqwa. Semoga.
Ramadan seakan menjadi sarana yang paling isitmewa untuk menjadikan diri kita termasuk dari orang-orang yang bertaqwa. Bagaimana tidak? Hari demi harinya, jam demi jamnya, minit demi minitnya, detik demi detiknya menjadi waktu yang sangat istimewa dan sangat merugi kija kita lewatkan. Begitupun dengan Nabi dan para sahabatnya. Mereka tidak pernah melakukan di bulan Ramadan, kecuali amalan ibadah kepada Allah Ta'ala.
Kecintaan mereka terbukti dari kesedihan mereka ketika akan berpisah dengan bulan Ramadan. Seakan mereka ingin setiap bulan itu adalah bulan Ramadan. Selain itu terbukti dari do'a yang mereka amalkan 'Allahumma baarik lanaa Rajaaba wa Sya'baana wa ballighnaa Ramadhan.' Makna dari doa tersebut tiada lain adalah rasa harap akan jumpa dengan bulan Ramadan.

http://www.iluvislam.com/tazkirah/dakwah/4856-amalan-mulia-di-bulan-mulia.html

Saturday, April 30, 2011

bosan......

mmg bosan giler,aq tgk buku pun dah xsanggup,aahhhhhhhhhhhh.....ari nie har jadi azira.aq x fikir lagi nak bg aper kat dia.tgh hari nie nak gi bukit jambul sat, nak beli buku rujukan & brg sikit..minggu lps aq gi kl -melak .persatuan buat rombongan.syokla jugak.aq shopping sakan dkt melaka. tapi skrg aq bosan blk. exam dah dkt. TENSION.........................

Friday, January 14, 2011

Kehidupan di asrama

Emmm,nak tulis ape ye.OK.kehidupan di asrama.bila aq balik dari asrama mesti ada org akan tanye,mac mane duk asrama,best.Dan aq akan kata:em,bolehlah..Duduk asrama nie kehidupan dia sebernarnye biasa je,tapi cuma mesti bila tefon tu rasa nak nangis dan menangis.Sebab rindu.tapi aq rasa xdelah berbeza sgt pun.Makanan dia pun ok.Aq rasa berat aq pasti bertambah,yelah.Pagi mkn,tgh hari mkn,ptgpun mkn,mlm mkn,supper lagi mane lah berat x naik.bila ptg tu ada riadah,masa tulah syok, kite bleh main.kalau form 1, riadah dia hari Selasa.minggu lps kitaorg main baling selipar,mmg berpeluh.lps riadah ada tadarus ikut kamar.Mlm lps solat isyak ,mkn supper lps tu prep.pukul 12 tutup lampu tidur.Itulah rutin harianya.Selesai sudah citer aq ,nanti aq tulis lagi ok.Wasalam......

;;

Template by:
Free Blog Templates